Close
Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

Google Translate Logotype
Logotyp
Bild: Gamla stan i Eksjö. Fotograf: Ulrika Adolfsson

Startsidan / Kommunen / ...som organisation / Övriga tjänster / Digital myndighetspost

Digital myndighetspost

Bild: Mina meddelanden

Med tjänsten ”Mina meddelanden” kan du ta emot post från myndigheter, kommuner och privata företag digitalt istället för på papper. Posten samlas i en säker digital brevlåda som du enkelt öppnar och läser med hjälp av din e-legitimation. Det är gratis och du kan läsa din post på datorn, på läsplattan och på mobilen – när som helst och var du än är. Genom att skaffa en digital brevlåda bidrar du också till en bättre miljö då pappershanteringen minskar. Färre skattekronor går till papper, porto och distribution, och gör istället mer nytta på annat håll.

Vi skickar post digitalt till dig

Den digitala post som i nuläget skickas från Eksjö kommun är myndighetspost från socialtjänsten. Förhoppningen är att vi framöver ska kunna leverera även annan post från Eksjö kommun digitalt.

Du bestämmer hur du vill ha din digitala post

Tjänsten är frivillig och till för dig som vill ha post säkert och digitalt istället för som papperspost. På minameddelanden.se kan du se vilken post du kan få digitalt. I brevlådans inställningar kan du välja vilka som får skicka post digitalt till dig. Ångrar du dig kan du när som helst avsluta tjänsten och få posten på papper igen.

Säkert och enkelt

Säkerheten är högre än för vanlig e-post och papperspost eftersom du loggar in med e-legitimation. All känslig information skyddas så att bara den som är behörig kan nå och läsa innehållet. Dina kontaktuppgifter är också skyddade så att inte ens myndigheterna kan nå dem. Du behöver bara ange och ändra dina kontaktuppgifter på ett ställe och blir då nåbar för alla de myndigheter och organisationer som är anslutna till tjänsten.

Skaffa en digital brevlåda

För att du ska kunna ta emot digital myndighetspost räcker det inte med en vanlig e-postadress. Av säkerhetsskäl behövs en digital brevlåda som är godkänd för tjänsten "Mina meddelanden".

När du skaffar en digital brevlåda går det att välja mellan tre olika brevlådor. Brevlådan ”Min myndighetspost” tar bara emot digital post från myndigheter och kommuner. Brevlådorna ”Kivra” och ”Digimail” tar även emot digital post från privata företag.

1. Gå in på minameddelanden.se (nytt fönster). Läs om tjänsten och se vilka som skickar post digitalt.

2. Klicka på Privat i menyn och följ anvisningarna. Har du företag väljer du Företag, förutom för enskild firma där du väljer Privat.

3. Logga in med din e-legitimation och registrera din profil i den brevlåda du valt. Godkänn användarvillkoren och signera. Klart!

Skaffa en digital brevlåda redan idag på minameddelanden.se (nytt fönster).

Har du ingen e-legitimation? Läs mer och skaffa en här

Film om "Mina meddelanden"

Senast kontrollerad: 2016-04-25.

TranslateTranslate RSSRSS

Snabbval

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö | tfn vxl: 0381-360 00 | fax: 0381-166 00 | e-post: kommun@eksjo.se | Org.nr: 212000-0589 | Om webbplatsen| Om cookies