Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Selected information in English - Manually translated pages.
Startsidan / Lättläst / Miljö, Natur och Avfall
Kemikalier kan vara farliga för människor
och för miljön.
Det är ämnen som används i fabriker
och i jordbruket.
Kommunens miljöavdelning ska se till
att kemikalier används så att de inte
skadar människor och miljön.
Miljöavdelningen ser också till att våra
bostäder inte gör oss sjuka och att
badvattnet i sjöarna inte är giftigt.
Att sköta naturen kallas för naturvård.
En del natur är ovanlig och värdefull.
Den behöver skyddas extra noga.
Det är kommunens plan- och byggavdelning
som har hand om naturvården.
Eksjö Energi hjälper invånarna
att ta hand om hushållsavfallet.
Allt får inte slängas i soppåsen.
Tidningar, plastförpackningar,
glas och farligt avfall
är sådant som ska sorteras.
Farligt avfall är till exempel
batterier och målarfärg.
Det du inte slänger i soppåsen
får du själv lämna vid återvinningsstationer.
Återvinningsstationer finns på många ställen.
De ligger ofta bredvid stora mataffärer.
Om du har mycket avfall
kan du åka till en återvinningscentral.
Återvinningscentraler finns vid Eksjö Energi
och i Ingatorp.
Webbutveckling: Novitell AB
Powered By eZ publish