Close
Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

Google Translate Logotype
Logotyp
Bild: Gamla stan i Eksjö. Fotograf: Karin Nordin
Huvudmeny

Startsidan

Barn & Utbildning

Boende & Miljö

Socialt stöd & Omsorg

Kultur & Fritid

Kommunen

Politik

Näringsliv

Turism

Byt språk till engelska 

Startsidan / Lättläst / Så styrs kommunen

Så styrs kommunen

Du kan vara med och bestämma

Bild: Ordförandeklubba. Fotograf Hasse Bengtsson.

Alla som bor i Eksjö kommun
kan vara med och bestämma.
Det kallas demokrati.
Demokrati betyder medbestämmande.
Det är de som bor i kommunen
som väljer vilka som ska bestämma.

Kommunfullmäktige

Det är kommunfullmäktige
som bestämmer i kommunen.
I kommunfullmäktige bestämmer politiker
från de olika politiska partierna.

Vid valet vart fjärde år röstar människorna i Eksjö
på det parti de vill ska bestämma.
49 politiker är med i kommunfullmäktige.
Hur många politiker från varje parti
som får vara med i kommunfullmäktige
beror på hur många röster varje parti får.

Bild: Kommunfullmäktige sammanträder. Fotograf: Hasse Bengtsson.

I kommunen finns 7 olika partier:
Moderata samlingspartiet (M) som har
10 politiker i kommunfullmäktige.
Centerpartiet (C) har 11 politiker.
Kristdemokraterna (KD) har 5 politiker.
Folkpartiet (FP) har 2 politiker.
Socialdemokraterna (S) som har 15 politiker.
Miljöpartiet de gröna (MP) har 3 politiker.
Sverigedemokraterna (SD) har 3 politiker.

Kommunfullmäktiges ordförande
heter Anders Gustafsson.

Denna mandatperiod, som alltid är 4 år,
bestämmer de 4 borgerliga partierna.
De kallar sig Alliansen.
Socialdemokraterna är oppositionsparti.

Kommunfullmäktiges sammanträde

Politikerna i kommunfullmäktige
sammanträde 11 gånger varje år.
Det står i Smålands-Tidningen,
Eksjö-Tidningen och Vimmerby Tidning
när kommunfullmäktige har möte.
I tidningen står det också
vad man ska besluta om.
Alla medborgare är välkomna.
Mötet börjar med en frågestund.
Då får alla ställa frågor.
Efter frågestunden får medborgarna bara lyssna.

Kommunstyrelsen

Bild: Lennart Bogren. Fotograf: Hasse Bengtsson, Focal Foto

Lennart Bogren

För det som händer dagligen
inom den kommunala organisationen
bestämmer kommunstyrelsen.
Kommunstyrelsen består av 19 politiker.
Ordförande i kommunstyrelsen är
Lennart Bogren.

Tala med politikerna

Du kan prata direkt med dina politiker.
Du kan också bjuda in dem
till egna möten om du är med i en förening,
eller till din arbetsplats.
Om du går i skolan
kan din skolklass bjuda in politiker.
Vill du tala med någon politiker ring 0381-360 09.
Du kan också skicka e-post till kommun@eksjo.se

Senast kontrollerad: 2012-01-17.

TranslateTranslate

Snabbval

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö | tfn vxl: 0381-360 00 | fax: 0381-166 00 | e-post: kommun@eksjo.se | Org.nr: 212000-0589 | Om webbplatsen| Om cookies