Close
Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

Google Translate Logotype
Logotyp
Bild: Gamla stan i Eksjö. Fotograf: Ulrika Adolfsson

Startsidan / Lättläst / Socialt stöd, Vård och Omsorg

Socialt stöd, Vård och Omsorg

Socialt stöd

Alla som bor i Eksjö kommun
ska kunna känna sig trygga.
Alla ska få den hjälp de behöver.
Om man inte har pengar att betala
hyra eller köpa mata för
kan man få hjälp.

Någon kanske dricker för mycket alkohol
eller tar droger.
Någon är kanske inte snäll mot någon
annan person.

Om du behöver hjälp eller vill
prata med någon om detta
kan du ringa 0381-360 00.

 

Hjälp till äldre

Bild: Äldre dam med pelargon. Fotograf: mostphotos

Eksjö kommun hjälper äldre
människor som behöver det.
Även om man är gammal
ska man få bo kvar hemma
så länge man vill.

Kommunen kan ge ekonomisk
hjälp till någon som vårdar
en äldre person hemma.
Genom hemtjänst kan man få
hjälp i hemmet med att städa
och tvätta och att handla mat.
Den hjälp man får beror på vilka
behov man har.
Det innebär att hjälpen är olika
för varje person.

Om du behöver hemtjänst
kan du kontakta kommunen.
Ring kommunens kontaktcenter
telefon 0381-360 00.
De hjälper dig att komma i kontakt 
med rätt person.

 

Funktionsnedsättning

Människor med funktionsnedsättning har
rätt till stöd och service.
Personer med stora funktionsnedsättningar 
som behöver mycket hjälp
kan få personlig assistent.

För personer med funktionsnedsättning
som ej har arbete ute i samhället
finns det arbete/sysselsättning och träning
Daglig verksamhet.

Det finns lagar som bestämmer
vad kommunen ska göra för att hjälpa
människor med funktionsnedsättningar.
De lagar som styr detta är
Socialtjänstlagen och LSS. LSS är en förkortning
av Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade.

Inom sociala sektorn arbetar personal
som hjälper människor med olika funktionsnedsättningar.
Det kan vara personer med utvecklingsstörning
eller personer med psykiska problem.
Det kan också vara personer med rörelsehinder
eller som har en hjärnskada.
Vill du prata med någon om LSS,
eller har du frågor kan du ringa kommunens
kontaktcenter, telefon 0381-360 00. 
De hjälper dig att komma i kontakt 
med rätt person.

Hemsjukvård

Om du är sjuk och inte kan ta dig till sjukvården
kan du ha rätt till hälso- och sjukvård i hemmet,
detta kallas hemsjukvård.
Det är kommunen som ansvarar för hemsjukvården.

 

Telefon: 0381-360 00, Eksjö kommuns kontaktcenter 
Fax: 0381-366 50
E-post: socialasektorn@eksjo.se
Socialjour

Senast kontrollerad: 2018-05-11.

TranslateTranslate RSSRSS

Snabbval

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö | tfn vxl: 0381-360 00 | fax: 0381-166 00 | e-post: kommun@eksjo.se | Org.nr: 212000-0589 | Om webbplatsen| Om cookies