Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Selected information in English - Manually translated pages.
Startsidan / Lättläst / Socialt stöd, Vård och Omsorg
Alla som bor i Eksjö kommun
ska kunna känna sig trygga.
Alla ska få den hjälp de behöver.
om man inte har pengar att betala
hyra eller köpa mata för
ska man få hjälp.
Någon kanske dricker för mycket alkohol
eller tar droger.
Någon är kanske inte snäll mot någon
annan person.
Om du behöver hjälp eller vill
prata med någon om detta
kan du ringa 0381-366 01.
Eksjö kommun hjälper äldre
människor som behöver det.
Även om man är gammal
ska man få bo kvar hemma
så länge man vill.
Kommunen kan ge ekonomisk
hjälp till någon som vårdar
en äldre person hemma.
Genom hemtjänst kan man få
hjälp i hemmet med att städa
och tvätta och att handla mat.
Den hjälp man får beror på vilka
behov man har.
Det innebär att hjälpen är olika
för varje person.
Om du behöver hemtjänst
kan du kontakta kommunen.
Ring kommunens växel 0381-360 00
och tala om var i kommunen du bor.
De hjälper dig att komma i kontakt
med rätt person.
Människor med funktionshinder har
rätt till stöd och service.
Personer med stora funktionshinder
som behöver mycket hjälp
kan få personlig assistent.
Det är kommunen, som ska hjälpa dem.
För personer med funktionshinder
som ej har arbete ute i samhället
finns det arbete/sysselsättning och träning
på Daglig verksamhet.
Det finns lagar som bestämmer
vad kommunen ska göra för att hjälpa
människor med funktionshinder.
Den viktigaste lagen är LSS.
Vill du veta mer, klicka på LSS på Lättläst
Inom Sociala sektorn arbetar personal
som hjälper människor med olika funktionshinder.
det kan vara personer med utvecklingsstörning
eller personer med psykiska problem.
Det kan vara personer med rörelsehinder
eller som har en hjärnskada.
Vill du prata med någon om LSS,
eller har du frågor kan du ringa 0381-366 12.
Webbutveckling: Novitell AB
Powered By eZ publish