Translate

Use Google to translate this website. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

In English

Selected information in English - Manually translated pages.

Google Translate Logotype
Logotyp
Bild: Gamla stan i Eksjö. Fotograf: Ulrika Adolfsson

Startsidan / Pressrum / Pressmeddelande / Arkiv 2017 / Arkeologisk undersökning vid Ciselören 1 påbörjas i september

Arkeologisk undersökning vid Ciselören 1 påbörjas i september

Pressmeddelande: 2017-09-01

Våren 2016 byggdes ett trädäck i Gamla Stan i Eksjö för att täcka resterna efter branden i fastigheten Ciselören 1 som utbröt hösten 2015. Syftet med trädäcket har varit att tillgängliggöra platsen och gynna stadsbilden tills att ett nytt hus byggs.

I syfte att påbörja en arkeologisk undersökning av tomten kommer trädäcket inom de närmsta dagarna att tas bort. Den arkeologiska undersökningen påbörjas den 18 september och pågår i cirka två till fyra veckor. Om inga överraskningar framkommer under denna undersökning kommer byggnationen av det nya huset att påbörjas våren 2018.

I samband med att trädäcket tas bort kommer även ett byggstängsel att sättas upp. Byggstängslet kommer att finnas på plats under hela den tid som byggnationen av det nya huset pågår. Det nya huset planeras att färdigställas under 2019.

I samband med rivningen av trädäcket och den arkeologiska undersökningen kan det förekomma buller som kan upplevas som störande. Vi ber om överseende för den olägenhet det innebär för de som bor och vistas i området.

Mer information om Ciselören 1

Stefan Elm, VD, Byggnadsfirma Stridh & Son AB