Välkommen till Eksjö kommun

LYSSNA

Elevernas erfarenheter - en tillgång i undervisningen!

Inledningen av kursplanen för svenska och svenska som andraspråk är densamma:

Språk är människans främsta redskap för att tänka, kommunicera och lära. Genom språket utvecklar människor sin identitet, uttrycker känslor och tankar och förstår hur andra känner och tänker. Att ha ett rikt och varierat språk är betydelsefullt för att kunna förstå och verka i ett samhälle där kulturer, livsåskådningar, generationer och språk möts.

I en av mina sva-grupper arbetade vi med meningsbyggnad och att skriva utbyggda meningar med beskrivande ord. Jag funderade kring hur jag skulle få eleverna att skriva mer uttrycksfullt och målande. Vi började med att skriva till en naturbild tillsammans. Vi samtalade kring bilden och samlade ord. Sedan skrev vi tillsammans.

Vid nästa tillfälle samlade vi ord till en ny bild, men eleverna skrev sedan själva med hjälp av ”börjor”.

Jag ser……

När jag ser bilden tänker jag på………….

Jag känner…………

Solen…………….

Det är………………

Vattnet…….

Troligen är det…………..

Om jag var där……………….

 

Mirjam 24

 

Nästa steg var att eleverna fick välja en av några bilder och skriva en text till den. En av bilderna tog jag en morgon på väg till jobbet, en bild på julstämningen i Eksjö skulle väl inspirera? Eleverna skrev, men det saknades något….

 

Lykta

 

 

Vad skulle jag göra för att öka motivationen? Kanske välja någon bild utifrån elevernas erfarenheter, en bild som skapar känslor hos dem? Vad hade de för utsmyckningar vid sina högtider? Jag visste att vid ex. ramadan används lyktor för att göra fint hemma. Jag hittade en bild som vi samtalade kring. Vi hittade fler bilder, bl. a. bilder som anknöt till julfirande i andra traditioner och länder.

När eleverna fick formulera sig utifrån sina egna erfarenheter hände något. De skrev utan att tänka på tiden, med flöde och koncentration. Som en avslutning av arbetsområdet gav jag dem i uppgift att skriva om en högtid de tycker om. De skrev om en egen högtid, en del skrev om ramadan och andra om jul. Vi fick också många tillfällen att jämföra hur vi firar högtider och hittade många likheter, exempelvis att vi delar med oss och tänker på människor som är ensamma. Men det skulle kunna bli ett annat tema på bloggen!

 

januari 2024

Mirjam Delavaux

 

Skriv en text om en högtid du tycker om

 

Här är exempel på ord du kan använda:

Ord som beskriver:

Adjektiv: vacker, fin, rolig, generös, levande, ljus, mörk,

Verb: ger, delar med oss, lyssnar, firar, bjuder, känner,

Substantiv: gemenskap, måltid, glädje,

Sambandsord

och, men, eller, om

för att, därför att, eftersom, på grund av

Tidsord att inleda med: när, efter det, sedan, på morgonen, på kvällen, på förmiddagen, på eftermiddagen, på natten, klockan……

Utbyggda meningar

Vi bjuder våra vänner på en god måltid på kvällen.

På kvällen bjuder vi våra vänner på en god måltid och vi äter…..

När vi bjuder våra vänner på en god måltid, träffas vi i vårt vardagsrum och….

Mamma brukar baka saftigt och gott bröd och ibland gör hon havrekex. De är knapriga och så goda med ost på.

Vi gör eget godis av sirap, socker och grädde. De heter knäck och de är så sega och fastnar i tänderna när man äter dem.

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300
     TILLBAKA

    Elevernas erfarenheter - en tillgång i undervisningen!

    Elevernas erfarenheter - en tillgång i undervisningen!