Tillbaka till huvudsidan: Eksjö kommuns arbete med anledning av coronaviruset, covid-19.
For information in other languages, please use Google Translate by activating this function in the site's menu.
Information på lättläst svenska
Just nu sprids viruset corona
över hela världen.
Viruset kan göra folk sjuka.
De som blir sjuka får en sjukdom
som heter covid-19.
Sjukdomen kan vara farlig
för gamla människor.
Eller personer som redan
har problem med till exempel
lungorna eller hjärtat.
Alla måste hjälpa till för att
minska risken att viruset sprids.
Så här kan du hjälpa till
Stanna hemma om du känner dig sjuk.
Annars finns risk att du smittar
någon annan.
Den personen kan bli allvarligt sjuk,
även om du bara är lite förkyld.
Förskola och skola
Om ditt barn känner sig sjuk
ska barnet stanna hemma.
Även om ditt barn bara är lite sjuk.
Till exempel om ditt barn har
Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt.
Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller i skolan ska du hämta ditt barn direkt.
Om någon annan i ett hushåll
är sjuk med covid-19 ska
barnet eller eleven stanna hemma.
Är barnets förskola eller familjedaghem
stängt får barnen vara på en annan
förskola eller familjedaghem i Eksjö.
Öppna förskolan är stängd
tillsvidare.
Eleverna på Eksjö Gymnasium
turas om att ha undervisning
på distans. Varje årskurs är
på skolan en vecka i taget.
Går du på vuxenutbildning får du
information från skolan om studierna.
Vård och omsorg
Är du frisk får du träffa personer på
äldreboenden och stödboenden,
men gör det bara om du måste.
Håll avstånd till andra människor,
då minskar risken att smittan sprids vidare.
Aktiviteter på äldreboenden
och träffpunkter är inställda.
Hjälp med att handla
mat och läkemedel
Tillhör du en riskgrupp ska du
inte träffa så många människor.
Då är det bra om vi hjälper varandra
med att till exempel handla mat.
Har du ingen som kan hjälpa dig
med att handa mat och läkemedel
kan du ringa Eksjö kommun.
Telefonnumret är 0381-364 00.
Mellan dessa tider kan du ringa:
måndag–fredag, klockan 9.00–12.00
Kultur och fritid
Simhallen, ishallen och
idrottshallar är bara öppna för
träning för barn och unga och
skolor.
Biblioteket kan du besöka en
kort stund för att låna böcker.
Prästängshallens gym och
Eksjö museum är stängda.
Många arrangemang är inställda
för att man inte ska smitta varandra.
Information om viruset corona
Krisinformation.se
Krisinformation.se, länken öppnar webbplatsen www.krisinformation.se
Folkhälsomyndigheten
Folkhälsomyndigheten, frågor och svar om coronaviruset, länken öppnar Folkhälsomyndighetens webbplats
1177 Vårdguiden
Covid-19 – coronavirus, länken öppnar 1177 Vårdguidens webbplats
113 13 svarar på frågor
Har du frågor om viruset corona?
Ring telefonnummer 113 13,
Sveriges telefonnummer för information.
Teckenspråkstolkad information
På webbplatsen krisinformation.se finns teckenspråkstolkad information om covid-19.
Informationen senast uppdaterad: 25 januari 2021, klockan 08.25
Kontakt
Kontaktcenter
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
kommun@eksjo.se
Fax:
0381-166 00
Sidan senast uppdaterad: 25 januari 2021
Lättläst svenska och teckenspråkstolkad information
Information på lättläst svenska, teckenspråk och mer information om coronaviruset covid-19
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.
Translate page
Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.
Kontaktcenter
Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:575 80 Eksjö
Telefon: 0381–360 00
E-post: kommun@eksjo.se
Fax:0381–166 00
Öppettider
Telefon:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Besök:
Måndag–fredag 8.00–16.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Dag före röd dag, dag före afton och vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00.
Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.
Vad vill du göra?
Dina synpunkter är värdefulla för att förbättra kommunens verksamhet, service och tjänster. En synpunkt kan vara ett förbättringsförslag, ett klagomål eller kanske beröm som du vill framföra. Din synpunkt skickas till berörd verksamhet, och om du så vill får du återkoppling på det du skickat in. Du kan också välja att vara anonym.
Alla som är folkbokförda i Eksjö kommun kan lämna in ett medborgarförslag. Medborgarförslag skiljer sig från synpunkter. Ett medborgarförslag är en möjlighet att lämna förslag på något nytt utöver ordinarie verksamhet. Alla medborgarförslag som kommer in är offentliga handlingar och behandlas politiskt.