SKRIV UT DELA KONTAKTA OSS

Kontaktcenter

Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon: 0381-360 00

E-post: kommun@eksjo.se

Fax: 0381-166 00

Hemtjänst

När du inte själv kan klara hushållssysslor, omsorg och omvårdnad, eller kan få den hjälpen på annat sätt, kan det bli aktuellt med hemtjänst.

Syftet med hemtjänst är att underlätta det dagliga livet om du på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning behöver stöd för att klara dig i ditt hem. Huvudprincipen är att utifrån behovet ge hjälp till självhjälp.

Hemtjänst består av hjälp med personlig omvårdnad och serviceinsatser. Serviceinsatserna kan till exempel vara hjälp med städ, tvätt, inköp, matlagning och matdistribution. Den personliga omvårdnaden ska tillgodose dina fysiska, psykiska och sociala behov. Till exempel genom att hjälpa till med hygienen, hjälp med att äta, förflyttning och insatser för att bryta isolering och för att du ska känna trygghet och säkerhet i hemmet.

Omfattningen av ditt hemtjänstbehov kan variera mellan hjälp några timmar i månaden till hjälp flera gånger per dag. Kommunens hemtjänst finns tillgänglig alla dagar och kvällar på året. Nattetid tar nattpatrullen över.

Du ansöker om hemtjänst, genom att ta kontakt med biståndsenheten via kommunens kontaktcenter.

Genomförandeplan

Alla som har hemtjänst i form av personlig omvårdnad eller serviceinsatser har också rätt till en individuell genomförandeplan. Planen ger en samlad bild av vilka insatser som ska genomföras och hur de ska utföras för att du så långt som möjligt ska kunna leva ett självständigt liv. Kommunen garanterar att genomförandeplanen upprättas inom två veckor efter det att din hemtjänst har påbörjats. Kommunen ansvarar även för att planen hålls uppdaterad. Du, och eventuellt dina närstående, deltar i upprättandet av genomförandeplanen och ger oss den information vi behöver.

Eksjö kommun strävar efter ett mer flexibelt arbetssätt inom hemtjänsten. Det innebär att du har möjlighet till ett ökat inflytande över de serviceinsatser du är beviljad. Du har möjlighet att ibland förändra insatserna som finns beskrivna i genomförandeplanen inom den beviljade tiden. Du ska meddela oss om behovet av någon insats förändras på lång sikt.

Överenskommelse och tidsram 

För att utföra insatser i ditt hem på bästa möjliga sätt måste du som tar emot insatser fylla i en överenskommelse. Överenskommelsen innebär bland annat att du har städutrustning hemma, och att du tar emot de hjälpmedel som behövs för att personalen vid hemtjänsten ska kunna utföra sitt arbete på bästa sätt. Överenskommelsen undertecknas i samband med upprättandet av genomförandeplanen.

Efter det att du har beviljats hemtjänst ska omsorg i form av personlig omvårdnad verkställas inom 24 timmar och serviceinsatser verkställas efter överenskommelse med dig, med undantag av matdistribution.

Rätt till kontaktperson

När du beviljas hemtjänst i form av personlig omvårdnad har du rätt till en kontaktperson. En kontaktperson är en person i personalgruppen som har till uppgift att ha en god kontakt med dig och dina närstående. Kommunen garanterar att du får en kontaktperson inom två veckor från det att du fått beslut om hemtjänst i form av personlig omvårdnad.

Kontinuitet och trygghet

Kommunens målsättning är att du som har hemtjänst så långt det är möjligt ska få besök av samma personer från personalgruppen. Om du får hjälp flera gånger samma dygn kommer du att få träffa ett större antal personer. Trots detta garanterar kommunen att personalen arbetar på liknande sätt, med utgångspunkt ifrån den genomförandeplan som är upprättad tillsammans med dig.

För att du ska kunna känna trygghet i ditt hem kommer personalen att legitimera sig när de kommer till dig. Målsättningen är att personalen har den grundkompetens som krävs för att utföra insatserna i ditt hem.

Synpunkter och förslag

Om du inte tycker att kommunen håller vad som utlovats kan berätta om dina synpunkter eller klagomål. Kommunen kommer att undersöka vad som har hänt, ge en förklaring och snarast rätta till om något har blivit fel. Kontakta i första hand enhetschefen som ansvarar för
hemtjänsten i ditt område med dina synpunkter eller klagomål.

Du kan också använda blanketten ”Synpunkter, klagomål och förbättringsförslag inom vård och omsorg” för att framföra dina synpunkter och klagomål skriftligt. Blanketten finns i din dokumentationspärm. Den finns också uppsatt på anslagstavlor ute i våra verksamheter. Du kan också ringa kommunens kontaktcenter och be dem skicka blanketten hem till dig.

Privat utförare av hemtjänst

I Eksjö kommun finns ett system för ökad valfrihet inom kommunens hemtjänst. Systemet grundar sig på Lagen om valfrihetssystem, LOV. Det innebär att du kan välja vem som ska utföra hemtjänsten när det gäller hemtjänstinsatser som utförs dagtid klockan 07.00–22.00.

Du som bor i något av nedanstående områden kan välja en privat utförare av hemtjänst, om det finns någon godkänd privat utförare att tillgå.

  • Mariannelund
  • Ingatorp
  • Eksjö centralort söder
  • Eksjö centralort norr
  • Eksjö omkringliggande landsbygd

Valet är ditt

Valet av utförare av hemtjänst är ditt eget. Kommunen informerar om vilka alternativ som finns, men kan inte välja åt dig eller rekommendera en viss utförare. Du kan ta hjälp av en anhörig eller någon annan om du har svårt att välja själv. Du har rätt att byta utförare och du kan när som helst göra ett nytt val.

Du behöver inte välja

Du som redan har hemtjänstinsatser måste inte välja. Gör du inget aktivt val har du även i fortsättningen kommunen som utförare av hjälp i hemmet. För dig som är ny, och inte kan eller vill välja, så tillämpas ickevalsprincipen. Detta innebär en turordning mellan de utförare som finns i det område där du bor.

Samma villkor för alla

Alla utförare, både privata och kommunala, måste uppfylla samma kvalitets- och kompetenskrav och de får lika mycket betalt per timme. Du betalar precis som tidigare hemtjänstavgift enligt kommunens fastställda hemtjänsttaxa. Om du inte är nöjd med hur insatserna utförts har du rätt att byta utförare.

Vilka erbjuder hemtjänst?

Det är kommunens uppgift att se till att godkända utförare har rätt kunskap och erfarenhet. Varje företag eller organisation som ges rätten att utföra hemtjänst är godkänd av kommunens socialnämnd och har tecknat avtal med kommunen.

Utförare som är verksamma i Eksjö kommun:

  • Eksjö kommuns hemtjänst

Det finns för närvarande inga godkända privata utförare av hemtjänst i Eksjö kommun.

Vill du bli privat utförare av hemtjänst?

För att det ska uppstå valfrihet måste det finnas flera utförare av hemtjänst inom området. Det betyder att privata företag har möjlighet att ansöka om att bli godkända som utförare av hemtjänst.

Kontakta hemtjänsten

Hemtjänsten kontaktas utifrån en tydlig och enkel områdesindelning.

    • Hemtjänst och/eller hemsjukvård samt biståndshandläggare, i Eksjö tätort, Höreda, Värne och Hult delas in områdena Norr och Söder.
    • Bruzaholm och österut i kommunen tillhör område Öster.

    När du vill kontakta hemtjänsten vänder du dig till kommunens kontaktcenter och berättar var du bor och vad ditt ärende gäller, så kopplas du till rätt person.

    HJÄLPTE DEN HÄR SIDAN DIG? JA NEJ

    Sidan senast uppdaterad: 19 november 2018

    Hemtjänst i Eksjö kommun

    När du inte själv kan klara hushållssysslor, omsorg och omvårdnad, eller kan få den hjälpen på annat sätt, kan det bli aktuellt med hemtjänst.

    En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.

    Till toppen

    Translate page

    Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

    Kontaktcenter

    Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

    Post:575 80 Eksjö

    Telefon: 0381–360 00

    E-post: kommun@eksjo.se

    Fax:0381–166 00

    Öppettider

    Telefon:

    Måndag–fredag 8.00–16.00
    Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
    Lunchstängt 12.00–12.45

    Besök:

    Måndag–fredag 8.00–14.00
    Lunchstängt 12.00–12.45

    Dag före röd dag och vid så kallade klämdagar stänger kontaktcenter klockan 12.00.

    Felanmälan

    Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.