pyramid
LYSSNA

Den specialpedagogiska pyramiden ur ett matteperspektiv

Den här känner vi igen. Jag har tagit den här och funderat lite kring vad det innebär i matematikämnet.

I min modifierade version finns exempel på sådant som skulle kunna ingå i matteundervisningen utifrån det här tänket. Ledning och stimulans ligger i botten för att åskådliggöra att det här är basen eller grunden för vårt arbete. Extra anpassningar är ”nästa steg” och lite mindre, alltså det berör inte hela gruppen utan vissa individer. Den allra minsta delen, särskilt stöd, ligger längst upp och är minst just för att åskådliggöra att det gäller ett fåtal elever. Vi jobbar inte alltid i ordningen nedifrån och upp men tänket måste finnas där. Vi måste bygga på det viset, annars rasar pyramidbygget, det går inte att bygga utan grund, eller med grund och ingenting mellan ledning och stimulans och särskilt stöd. Hål i bygget gör ett instabilare bygge.


topp


 

mellan


 

bas


Hur skulle detta kunna se ut i ditt/dina ämnen?

Vad skulle det stå i pyramidens tre delar som är specifikt för just det ämnet?

Vad mer borde stå i den pyramiden jag byggt?

 

//Emilie, utvecklingslärare

 

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300
     TILLBAKA

    Den specialpedagogiska pyramiden ur ett matteperspektiv

    Den här känner vi igen. Jag har tagit den här och funderat lite kring vad det innebär i matematikämnet.

    Eksjö kommun

    Besök:Södra Kyrkogatan 4

    Post:575 80 Eksjö

    Telefon: 0381-360 00

    E-post: kommun@eksjo.se

    Öppettider

    Telefon:

    Besök:

    Ordinarie öppettider:

    TELEFON:

    Måndag–fredag 8.00–16.00
    Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
    Lunchstängt 12.00–12.45

    BESÖK:

    Måndag–fredag 8.00–16.00
    Lunchstängt 12.00–12.45