SKRIV UT DELA KONTAKTA OSS

Kontaktcenter

Besök:Södra Storgatan 4, Eksjö

Post:Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon: 0381-360 00

E-post: kommun@eksjo.se

Fax: 0381-166 00

Hyra bostad

I Eksjö kommun finns ingen bostadsförmedling. Vill du hyra en lägenhet kontaktar du det kommunala bolaget Eksjöbostäder eller privata fastighetsägare. Har du klagomål på den hyreslägenhet som du hyr idag kan du läsa om vart du vänder dig.

Eksjöbostäder

Eksjöbostäder är ett kommunalt bolag som hyr ut lägenheter.

Eksjöbostäder AB
Österlånggatan 16, Box 225
Telefon: 0381-363 00
E-post: eksjobostader@eksjo.se

På Eksjöbostäders webbplatslänk till annan webbplats finns information om lediga lägenheter med mera.

Privata hyresvärdar

Berntdotter AB
Telefon: 070 668 40 43
E-post: bernt@ostfast.se
För tillfället finns ingen ledig lägenhet.

Bruzahem AB/Reveljen Fastighets AB
Telefon: 0496-101 99
E-post: info@bruzahem.se
För tillfället finns ingen ledig lägenhet.

Gullarp Fastigheter AB
E-post: gullarpfastigheter@gmail.com
För tillfället finns ingen ledig lägenhet.

Hjertqvist Fastigheter i Eksjö
Telefon: 070 310 70 92
E-post: carina.hjertqvist@hotmail.se
Ledig lägenhet: Österlånggatan 18 B i Eksjö. Tre rum och kök centralt i Eksjö. 82 kvm med balkong.

JBT Fastigheter AB
E-post: jessica@kallgrenosoner.se
För tillfället finns ingen ledig lägenhet.

Kristofer Fungbrant Berggren
Telefon: 073-832 40 42
E-post: tosse_86@hotmail.com
Ledig lägenhet: Storgatan 20 i Ingatorp. Nyproducerad lägenhet. Två rum och kök,
cirka 60 kvm, värme och vatten ingår, rökfri.

Mariannelunds Bygg & Fastigheters AB
Telefon: 0496-104 43
E-post: info@rosenjohanssonbygg.com
För tillfället finns ingen ledig lägenhet.

Nicolai Leviévre
Telefon: 076 344 57 63
E-post: nicolai.lelievre@outlook.com
För tillfället finns ingen ledig lägenhet.

Thomas Johansson
Telefon: 070 563 39 79
E-post: lokobil54@gmail.com
För tillfället finns ingen ledig lägenhet.

Klagomål på hyreslägenhet

Till dig som hyr

Upplever du besvär med hälsan och misstänker att det är byggnaden du bor i som är orsaken till besvären? Eller är det en annan hyresgäst eller bostadsrättsägare som stör? Då ska du i första hand kontakta fastighetsägaren för din hyresrätt eller styrelsen när det gäller en bostadsrätt.

Kommer besvären från till exempel en industri, väg eller liknande kontaktas den som har hand om den aktuella verksamheten och klagomålet ställs dit. I dessa fall kontaktar du kommunens miljöenhet:

  • Om du som boende inte får gehör för dina klagomål vare sig det gäller din bostad (gäller hyresrätter) eller från verksamheter som finns i närheten.
  • Om störningen är akut. Miljöenheten utför då en utredning och bedömer hur stora besvären är.

Det är hyresvärdens eller verksamhetsutövarens ansvar att göra nödvändiga undersökningar och visa för miljöenheten att dina besvär inte orsakas av problem i fastigheten eller av verksamheten.

Som villaägare kan du klaga på verksamheter som stör dig och ditt boende. Du gör på samma sätt som när det gäller en hyresrätt eller bostadsrätt med att i första hand kontakta den som stör dig. Besvär som uppstår i ditt eget boende innefattas däremot inte av miljöbalken. Dessa får du lösa på egen hand genom kontakt med till exempel försäkringsbolag, hantverkare eller konsult.

Enligt miljöbalken ska bostäder och lokaler för allmänna ändamål användas på ett sådant sätt att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer.

En bostad ska:

  • ge ett betryggande skydd mot värme, kyla, drag, fukt, buller, radon, luftföroreningar och andra liknande störningar,
  • ha bra luftväxling genom anordning för ventilation eller på annat sätt,
  • och ha tillräckligt med dagsljus,
  • hållas tillfredsställande uppvärmt,
  • ge möjlighet att ha en god personlig hygien, samt
  • ha tillgång till vatten i den mängd som behövs samt att vattnet till dryck, matlagning, personlig hygien och andra hushållsgöromål ska hålla god kvalité.

Många av de problem som uppstår kan lösas genom att du talar med fastighetsägaren eller med den som stör. Hjälper inte samtal med fastighetsägaren kan du vända dig till miljöenheten. Använd då gärna e-tjänsten för klagomål, synpunkter och förbättringsförslag.

Blanketten "Klagomål, synpunkter och förbättringsförslag" får du genom att kontakta kommunens kontaktcenter, telefon 0381-360 00 eller via e-post kommun@eksjo.se

Deponering av hyra

Om du som hyresgäst anser att du lider eller har lidit skada på grund av brister i ditt boende, har du rätt och möjlighet att deponera en del av hyran hos länsstyrelsen enligt 12 kapitlet 21 § Jordabalken. Detta är ett sätt att påverka hyresvärden att rätta till besvären i boendet. Summan som deponeras samt den del som betalas till hyresvärden utgör tillsammans fullt hyresbelopp och räknas som betald hyra.

Summan som deponeras sätts in på ett särskilt konto hos länsstyrelsen. Summan ska stå i proportion till fordran vilket innebär att det inte är tillåtet att "ta i lite extra" för att påskynda processen. Är du medlem i hyresgästföreningen bör du fråga dem om råd angående summans storlek.

Länsstyrelsen meddelar hyresvärden att du som hyresgäst deponerat en del av hyran på ett speciellt konto mot att denna utför rimliga åtgärder för att avhjälpa besvären. Deponeringen kan sedan ske till dess att åtgärderna är klara. När hyresvärd och hyresgäst bekräftat till länsstyrelsen att rättelse skett kommer parterna överens om hur den deponerade summan ska fördelas.

Mer information samt blankett för deponering av hyra finns på länsstyrelsens webbplatslänk till annan webbplats eller tala med handläggare på länsstyrelsen.

Till dig som hyr ut en bostad

HJÄLPTE DEN HÄR SIDAN DIG? JA NEJ

Sidan senast uppdaterad: 19 juni 2018

Hyra bostad i Eksjö kommun

I Eksjö kommun finns ingen bostadsförmedling. Vill du hyra en lägenhet kontaktar du det kommunala bolaget Eksjöbostäder eller privata fastighetsägare. Har du klagomål på den hyreslägenhet som du hyr idag kan du läsa om vart du vänder dig.

En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.

Till toppen

Translate page

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Kontaktcenter

Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:575 80 Eksjö

Telefon: 0381–360 00

E-post: kommun@eksjo.se

Fax:0381–166 00

Öppettider

Telefon:

Måndag–torsdag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45
Fredagar 8.00–12.00

Besök:

Måndag–fredag 10.00–12.00

Dag före röd dag och vid så kallade klämdagar stänger kontaktcenter klockan 12.00.

Kontaktcenters sommaröppettider gäller den 18 juni–3 augusti.

Felanmälan

Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.