LYSSNA

Din krisberedskap

Att kunna klara några dygn utan el, vatten eller mat är ingen lätt situation. Men de flesta av oss kan klara det om vi tänker efter och förbereder oss.

Kommunen ansvarar för att bland annat äldreomsorg, vattenförsörjning, räddningstjänst och skola fungerar även vid en samhällskris. Du som privatperson har också ett ansvar. Med rätt förberedelser kan du klara en besvärlig situation bättre, oavsett vad som orsakat den.

Vid en samhällskris kommer hjälpen att först gå till dem som bäst behöver den. De flesta måste alltså vara beredda på att kunna klara sig själva en tid. Ju bättre förberedd du är desto större möjlighet har du också att hjälpa andra som inte har
samma förutsättningar.

Viktigast är att ha vatten, mat och värme och att kunna ta del av information från myndigheter och medier. Du behöver också kunna komma i kontakt med anhöriga. Fundera på vad du kan behöva ha hemma vid en kris. Samla gärna ihop det som är mest nödvändigt i en "krislåda".

Broschyren "Om krisen eller kriget kommer"

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, skickade 2018 ut broschyren "Om krisen eller kriget kommer" till alla hushåll i Sverige. På MSBs webbplats går den fortfarande att ladda ner, lyssna på eller beställa.

"Om krisen eller kriget kommer" – msb.se Länk till annan webbplats.

Tillgång till mat

Dagens samhälle är beroende av att det kommer leveranser till våra butiker varje dag. Vid till exempel ett stort strömavbrott blir det problem med transporterna, och då blir det snabbt tomt på hyllorna i affärerna. Därför är det bra att ha tillräckligt med mat hemma för att du och de du bor med ska kunna äta i några dygn, utan att behöva handla.

Tillgång till mat i kris – msb.se Länk till annan webbplats.

Matförråd vid kris – livsmedelsverket.se Länk till annan webbplats.

Tillgång till kommunikation

Vid en allvarlig händelse behöver du kunna ta emot viktig information från myndigheterna, framför allt via Sveriges Radio P4. Du behöver också
kunna följa mediernas rapportering, ha kontakt med anhöriga och
vänner och i akuta fall kunna nå räddningstjänst, sjukvård eller polis.

Tillgång till kommunikation i kris – msb.se Länk till annan webbplats.

Strömavbrott

Om du har strömavbrott, kontrollera först säkringar och jordfelsbrytare. Kolla om grannarna också har strömavbrott. Information om driftstörningar på Eksjö Energis webbplats. Länk till annan webbplats.

För att göra en felanmälan vid strömavbrott eller andra akuta ärenden, ring Eksjö Energi, telefon 0381-19 20 99.

Värmeavbrott

Om din bostad är utan värme finns det en hel del du kan göra för att slippa frysa. Se till att ha extra värmekällor, sovsäckar, filtar, tändstickor och värmeljus hemma.

På Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps (MSB), Energimyndig–hetens och Civilförsvarsförbundets webbplatser finns enkla råd om hur du hanterar ett värmeavbrott på bästa sätt.

Driftstörningar, Eksjö Energi

Information om driftstörningar finns på Eksjö Energis webbplats Länk till annan webbplats.. För att göra en felanmälan vid strömavbrott eller andra akuta ärenden, ring Eksjö Energi, telefon 0381-19 20 99.

Vattenavbrott

Det kan hända att området där du bor blir utan dricksvatten och orsaken inte går att lösa snabbt. Om det händer kommer Eksjö kommun att ställa ut tankar med nödvatten i de drabbade områdena. Nödvattnet är i första hand till för matlagning och dryck. Det är bra om du är förberedd och använder nödvattnet så effektivt som möjligt.

Tips på hur du förbereder dig och sparar på vattnet när du har vattenavbrott:

    • Vattendunkar med skruvkork är bäst att hämta vatten i.
    • Lägg vattenfyllda PET-flaskor i frysen, fyllda till tre fjärdedelar. Fryst vatten håller sig friskt länge.
    • Rent vatten kan du spara i många dagar i rena dunkar. Ställ dem där det är mörkt och svalt.
    • Till tvätt och disk kan du använda vatten från sjöar och större vattendrag.
    • I toaletten kan du spola med vilket vatten som helst.

    Information vid driftstörningar

    Information om driftstörningar finns på Eksjö Energis webbplats Länk till annan webbplats.. För att göra en felanmälan vid vattenavbrott eller andra akuta ärenden, ring Eksjö Energi, telefon 0381-19 20 99.

    Kontakt

    Räddningstjänsten

    Besök:

    Västerlånggatan 21

    Post:

    575 23 Eksjö

    Telefon:

    0381-368 81

    E-post:

    raddningstjansten@eksjo.se

    Fax:

    0381-132 95

    Hjälpte informationen dig?

    Sidan senast uppdaterad:

    Din krisberedskap

    Att kunna klara några dygn utan el, vatten eller mat är ingen lätt situation. Men de flesta av oss kan klara det om vi tänker efter och förbereder oss.

    En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.

    Till toppen

    Kontaktcenter

    Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

    Post:575 80 Eksjö

    Telefon: 0381–360 00

    E-post: kommun@eksjo.se

    Fax:0381–166 00

    Öppettider

    Telefon:

    Måndag–fredag 8.00–16.00
    Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
    Lunchstängt 12.00–12.45

    Besök:

    Måndag–fredag 8.00–16.00
    Lunchstängt 12.00–12.45

    Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00.

    Felanmälan

    Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.