Välkommen till Eksjö kommun
Hemtjänst
Hemtjänsten ska ge det stöd som just du behöver för att kunna bo kvar i din bostad. Den hjälp du kan få beror på din situation och bedöms individuellt. Det är viktigt att du deltar i sysslor efter egen förmåga.
Trygg hemtjänst
Du ska känna dig trygga med ditt val av Eksjö kommuns hemtjänst som utförare av hjälp i ditt hem. Vi erbjuder ett helhetsåtagande som omfattar personlig omvårdnad och serviceinsatser.
Våra insatser är flexibla och vi ger dig stöd att leva ett självständigt liv. Du ska kunna känna dig trygg med, och delaktig i, den omvårdnad och omsorg som vi utför. Alla insatser ska utgå från dig som individ.
Vår målsättning är att
- börja med omvårdnadsinsatserna inom ett dygn efter att du har blivit beviljad hemtjänst
- kontakta dig inom en vecka med informationen om när din serviceinsats (till exempel städning) kan starta.
Vår värdegrund
Hemtjänsten bygger sitt arbete på Eksjö kommuns lokala värdighetsgarantier som är framtagna utifrån den nationella värdegrunden.
- värdigt liv – respekt för privatliv och personlig integritet
- möjlighet att upprätthålla sitt självbestämmande
- individanpassning och delaktighet
- insatser av god kvalité
- ett gott bemötande
- välbefinnande – känsla av trygghet
- upplevelse av meningsfullhet.
Vår målsättning är att vid de tillfällen vi behöver ändra dag för dina planerade insatser kontaktar vi dig senast samma dag.
Personal och kompetens
Eksjö kommuns hemtjänst kan tillgodose de behov som du som brukare har då vi är en flexibel personalgrupp fördelad utifrån olika områden. Varje område består av 10–15 medarbetare. Vi är verksamma i hela Eksjö kommun och personalen har god lokalkännedom. Några av våra medarbetare talar andra språk förutom svenska. Flera medarbetare i hemtjänsten är specialistutbildade inom anhörigstöd, demens och palliativ vård.
Alla hemtjänstgrupper är utrustade med mobiltelefon, vilket möjliggör att du kan kontakta oss. Du kan nå oss på telefon både dagtid och kvällstid.
Dokumentation och tystnadsplikt
Du får en brukarpärm med information om vem som är din omsorgskontakt och andra viktiga kontaktuppgifter.
Dokumentationen sker enligt gällande lagstiftning (Socialtjänstlagen) och utförs i vårt dokumentationssystem. Systemet är kopplat till verksamhetstelefonerna, där personal kan dokumentera direkt vid besöket hos dig. I vårt verksamhetssystem dokumenterar vi även om det sker några avvikelser så som exempel fallolyckor och brister i bemötande.
All personal som arbetar inom hemtjänsten har tystnadsplikt. Det innebär att personal inte får föra vidare sådant som de får veta om personliga förhållanden, utan att du givit ditt samtycke till det.
Bemötande och rätt till omsorgskontakt
Bemötande är en viktig del i vårt arbete. Som brukare ska du kunna känna att du möts med förståelse och respekt för den personliga integriteten. Kvalitet för oss är det vardagliga och lilla mötet människor emellan. Ett bra bemötande är grunden i vår verksamhet.
Mötet med våra brukare och deras anhöriga eller närstående ska ske med respekt och lyhördhet i alla situationer. Vi lyssnar på dig och dina synpunkter tas på allvar.
Vår målsättning är att
- en omsorgskontakt utses till dig inom 14 dagar från det att vi varit i kontakt med dig
- en genomförandeplan upprättas tillsammans med dig, och om du så önskar dina närstående, inom 14 dagar.
En omsorgskontakt är en person ur personalgruppen som har ett särskilt ansvar för dig. Din omsorgskontakt finns till för att ni ska kunna prata igenom, och tillsammans bestämma, hur du vill att dina insatser ska utföras. I din genomförandeplan skriver vi in hur du vill att de beviljade insatserna ska utföras.
Trygghetslarm
Med ett trygghetslarm kan du kalla på hjälp dygnet runt. Du har alltid på dig larmet, till exempel runt handleden. När du trycker på larmknappen får du röstkontakt med trygghetsjouren. Vid behov skickar de hemtjänst till dig.
Om vi inte får kontakt med dig när du larmar åker hemtjänsten till dig för att få reda på hur du mår. Larmet ska du i första hand använda när något oförutsett händer exempelvis om du ramlar eller blir sjuk.
Om du har behov av trygghetslarm kan du ansöka om detta hos kommunens biståndshandläggare.
Ansökan och avgift
Ansökan
Ansökan görs via kommunens biståndsenhet.
Läs mer om att ansöka om hemtjänst
Vad kostar hemtjänst?
Information om vad hemtjänst kostar
Bostadstillägg
Din bostadskostnad, dina inkomster och eventuella tillgångar avgör om du kan få något bostadstillägg. På Pensionsmyndighetens webbplats kan du läsa mer om bostadstillägg Länk till annan webbplats.
Synpunkter och förslag
Om du inte tycker att kommunen håller vad som utlovats kan berätta om dina synpunkter. Kommunen kommer att undersöka vad som har hänt, ge en förklaring och snarast rätta till om något har blivit fel. Kontakta i första hand enhetschefen som ansvarar för hemtjänsten i ditt område med dina synpunkter eller klagomål.
Du kan också använda e-tjänsten för synpunkter Länk till annan webbplats.
Vill du skriva dina synpunkter, klagomål och förbättringsförslag inom vård och omsorg på en blankett så finns den:
- uppsatt på anslagstavlor ute i kommunens verksamheter
- i en dokumentationspärm hos den som har hemtjänst
- du kan också ringa kommunens kontaktcenter och be dem skicka blanketten hem till dig.
Kontakt
Kontaktcenter
Besök:
Södra Kyrkogatan 4, Eksjö
Post:
Eksjö kommun, 575 80 Eksjö
Telefon:
0381-360 00
E-post:
kommun@eksjo.se
När du vill kontakta hemtjänsten vänder du dig till kommunens kontaktcenter och berättar var du bor och vad ditt ärende gäller, så kopplas du till rätt person.
Sidan senast uppdaterad:
Hemtjänst i Eksjö kommun
När du inte själv kan klara hushållssysslor, omsorg och omvårdnad, eller kan få den hjälpen på annat sätt, kan det bli aktuellt med hemtjänst.
En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.