Välkommen till Eksjö kommun

LYSSNA

Hemtjänst

Hemtjänsten ska ge det stöd som just du behöver för att kunna bo kvar i din bostad. Den hjälp du kan få beror på din situation och bedöms individuellt. Det är viktigt att du deltar i sysslor efter egen förmåga.

Trygg hemtjänst

Du ska känna dig trygga med ditt val av Eksjö kommuns hemtjänst som utförare av hjälp i ditt hem. Vi erbjuder ett helhetsåtagande som omfattar personlig omvårdnad och serviceinsatser.

Våra insatser är flexibla och vi ger dig stöd att leva ett självständigt liv. Du ska kunna känna dig trygg med, och delaktig i, den omvårdnad och omsorg som vi utför. Alla insatser ska utgå från dig som individ.​

Vår målsättning är att​

  • börja med omvårdnadsinsatserna inom ett dygn efter att du har blivit beviljad hemtjänst
  • kontakta dig inom en vecka med informationen om när din serviceinsats (till exempel städning) kan starta.

Vår värdegrund

Hemtjänsten bygger sitt arbete på Eksjö kommuns lokala värdighetsgarantier som är framtagna utifrån den nationella värdegrunden.​

  • värdigt liv – respekt för privatliv och personlig integritet ​
  • möjlighet att upprätthålla sitt självbestämmande​
  • individanpassning och delaktighet​
  • insatser av god kvalité ​
  • ett gott bemötande​
  • välbefinnande – känsla av trygghet ​
  • upplevelse av meningsfullhet​.

Vår målsättning är att vid de tillfällen vi behöver ändra dag för dina planerade insatser kontaktar vi dig senast samma dag.

Personal och kompetens

Eksjö kommuns hemtjänst kan tillgodose de behov som du som brukare har vi är en flexibel personalgrupp fördelad utifrån olika områden. Varje område består av 10–15 medarbetare. Vi är verksamma i hela Eksjö kommun och personalen har god lokalkännedom. Några av våra medarbetare talar andra språk förutom svenska. Flera medarbetare i hemtjänsten är specialistutbildade inom anhörigstöd, demens och palliativ vård.

Alla hemtjänstgrupper är utrustade med mobiltelefon, vilket möjliggör att du kan kontakta oss. Du kan nå oss på telefon både dagtid och kvällstid.

Dokumentation och tystnadsplikt

Du får en brukarpärm med information om vem som är din omsorgskontakt och andra viktiga kontaktuppgifter.

Dokumentationen sker enligt gällande lagstiftning (Socialtjänstlagen) och utförs i vårt dokumentationssystem. Systemet är kopplat till verksamhetstelefonerna, där personal kan dokumentera direkt vid besöket hos dig. I vårt verksamhetssystem dokumenterar vi även om det sker några avvikelser så som exempel fallolyckor och brister i bemötande.

All personal som arbetar inom hemtjänsten har tystnadsplikt. Det innebär att personal inte får föra vidare sådant som de får veta om personliga förhållanden, utan att du givit ditt samtycke till det. ​

Bemötande och rätt till omsorgskontakt

Bemötande är en viktig del i vårt arbete. Som brukare ska du kunna känna att du möts med förståelse och respekt för den personliga integriteten. Kvalitet för oss är det vardagliga och lilla mötet människor emellan. Ett bra bemötande är grunden i vår verksamhet.​

Mötet med våra brukare och deras anhöriga eller närstående ska ske med respekt och lyhördhet i alla situationer. Vi lyssnar på dig och dina synpunkter tas på allvar.​

Vår målsättning är att ​

  • en omsorgskontakt utses till dig inom 14 dagar från det att vi varit i kontakt med dig
  • en genomförandeplan upprättas tillsammans med dig, och om du så önskar dina närstående, inom 14 dagar.​

En omsorgskontakt är en person ur personalgruppen som har ett särskilt ansvar för dig. Din omsorgskontakt finns till för att ni ska kunna prata igenom, och tillsammans bestämma, hur du vill att dina insatser ska utföras. I din genomförandeplan skriver vi in hur du vill att de beviljade insatserna ska utföras.

Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du kalla på hjälp dygnet runt. Du har alltid på dig larmet, till exempel runt handleden. När du trycker på larmknappen får du röstkontakt med trygghetsjouren. Vid behov skickar de hemtjänst till dig.

Om vi inte får kontakt med dig när du larmar åker hemtjänsten till dig för att få reda på hur du mår. Larmet ska du i första hand använda när något oförutsett händer exempelvis om du ramlar eller blir sjuk.

Om du har behov av trygghetslarm kan du ansöka om detta hos kommunens biståndshandläggare.

Ansökan och avgift

Ansökan

Ansökan görs via kommunens biståndsenhet.
Läs mer om att ansöka om hemtjänst

Vad kostar hemtjänst?

Information om vad hemtjänst kostar

Bostadstillägg

Din bostadskostnad, dina inkomster och eventuella tillgångar avgör om du kan få något bostadstillägg. På Pensionsmyndighetens webbplats kan du läsa mer om bostadstillägg Länk till annan webbplats.

Synpunkter och förslag

Kontakt

Kontaktcenter

Besök:

Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:

Eksjö kommun, 575 80 Eksjö

Telefon:

0381-360 00

E-post:

kommun@eksjo.se


När du vill kontakta hemtjänsten
vänder du dig till kommunens kontaktcenter och berättar var du bor och vad ditt ärende gäller, så kopplas du till rätt person.

Sidan senast uppdaterad:

Hemtjänst i Eksjö kommun

När du inte själv kan klara hushållssysslor, omsorg och omvårdnad, eller kan få den hjälpen på annat sätt, kan det bli aktuellt med hemtjänst.

En text som ni kan byta i kontaktboxen. Ta bort modulen så syns inte övrigtfältet. När texten är uppdaterad, ta bort utropstecknet i modulnamnet.

Till toppen

Kontaktcenter

Besök:Södra Kyrkogatan 4, Eksjö

Post:575 80 Eksjö

Telefon: 0381-360 00

E-post: kommun@eksjo.se

Öppettider

Telefon:

Måndag–fredag 8.00–16.00
Torsdagar jämna veckor 8.00–15.00
Lunchstängt 12.00–12.45

Besök:

Samma tider som ovan.

Dag före röd dag, dag före midsommarafton, julafton och nyårsafton, samt vid så kallade klämdagar stänger Kontaktcenter klockan 12.00. Helgdagar är det stängt.

Felanmälan

Felanmälan om el, fjärrvärme, sop- och avfallshantering, vatten- och avloppsledningar, gator, park och bredband görs till Eksjö Energi.